středa 13. dubna 2016

...free

Když mi nedávno potvrdili alergii na mléko, k tomu přidali bílou pšenici (nic překvapivého v dnešní moderní gluten-free době) a zakončili to sójou, nezbývalo než jednat. Vyřazení pšenice je to nejjednodušší, co vás v životě může potkat, aspoň já s tím mám takovou zkušenost. Když jsem měla toto podezření, vyřazení pečiva nebylo až takový problém. Hlavně když chleba už nechutnal jako chleba a předpečené, mrazené a dopečené pečivo je krásné na pohled, ale moje chuťové podnebí uspokojeno nebylo. A hlavně co následovalo potom. Asi tělo už vědělo. Pak přišlo vyhnanství, bylo jasno, chleba tu nemají, rohlíky taky ne a toasťák ... A co jíme? Pečeme. Mouku si melu sama, nejraději pohankovou. Starý ruský mlýnek na kávu zvládne vše. Koupíme pohanku, semeleme, když jdu péct a mouka je vždy čerstvá. Když je potřeba kokosová mouka, pomelu kokos. Když je potřeba ovesná, pomelu ovesné vločky, nebo amarant. Nic těžkého. Takže jsem byla připravena na verdikt - máte intoleranci lepku ale jen pšeničného.
S mlékem jsem si myslela, že to bude horší. Když jsem to řekla My Sis, tak ta se vyvrátila a hrůzou zařvala Cheddar, hlavně ten co jí vozím od královny se jí před očima rozplýval:)) Mě hlavou bleskla mozzarela. Ale moje tělo mne na to snad taky připravovalo a varovalo celý život, protože mléko a jogurty jsem nesnesla, ale sýry, ty jsem jedla. A hlavně mléko je všude v průmyslových výrobcích. Mléko jsem používala jen na pečení. Průmyslový výmysl - LactoFree mléko, raději komentovat nebudu. Nezbylo, než se pustit i do výroby mléka. Kokosového, protože kokos je u nás vždy. Dá se vyrobit i spousta jiných druhů, ale já zkoušela zatím jen toto, kokosové. Proč si ho nekoupím? Četla jsem spoustu jeho obalů a neuspokojilo mne to, chemie zbytečná. 
Nebyla jsem líná a vyrobila. 


Jak? 1 pohár sušeného kokosu (z ořechu jsem to ještě nezkoušela): 2,5 poháru zavříté vody a odstáté 5 min;) + špetka soli a pak už jen mixovat, přecedit přes utěrku a můžete vařit (zbytek jde taky použít, záleží na kvalitě použitého kokosu). 
Počíst si můžete tu a tu a tu a jinak strýko google poradí;)
Já mléko připravila hned pro potřebu vaření, takže jsem ho neskladovala, ale skladovat můžete, 3dny? Kdo by ho skladoval, myslete na to, že vám to díky obsahu kokosového tuku ztuhne, takže pak pro další potřebu je potřeba sklenici ohřát pod tekoucí teplovou vodou, nebo sklenici do ní na nějakou dobu postavit. Ale není to žádný problém. Z horní tukové vrstvy, která se oddělí, se dá dokonce vyšlehat šlehačka, když se dobře podchladí. To ale vyzkoušené nemám. Takže se toho nebojde, jde skoro vše, když člověk chce. Nevím ale, jak by to bylo v případě, že bych byla mlékomilem.
A sója? Nic moc pro ženy už k vůli hormonům ;) navíc je taky všude v průmyslových potrevinách, ale co hlavně, sojovou omáčku někdy používám! Hlavně když zpěním cibulku, dám kurkumu s pepřem (tito dva spolu vždy musí být, pus teplý olej, aby se uvolnik kurkumin) a zakápnu právě sojovou omáčkou v Bio :)) Pak přidám zeleninu a orestuju a to já miluju. Tak uvidím, jak zapracuji na tomto;) 

Mějte se hezky, nebojte se vlka nic a pevné zdraví <3

Taky se potýkáte se nějakým "omezením"?

2 komentáře:

  1. Máš můj obdiv, chleba bych neoželela (i když peču hooooodně žitný kváskový, tak ten snad tak zlý nebude) a moje cukr free nastane, až sežeru všechno co doma máme (už toho moc není;) Bohužel, všude se vše nahrazuje ořechy a to je boj. Toto jaro jsem alergická snad i na vodu... Zkusím to kokosové mléko :) Fandím ti a inspiruju se <3

    OdpovědětVymazat
  2. Su ráda, že někoho inspiruju:) díky :* co je doma vyrobené, špatné není, to si myslím já. A syslí zásoby jsou to nejhorší. My doma pro jistotu nic nemáme. Všechna sladila, typu cukr a med doma máme, ale naštěstí nápoje nesladíme a sladidla používám jen když peču a to s mírou. Rozhodně ale nezakazuju, nechtěla bych se stát vlastním otrokem za honbou všech "bílých zabijáků"free. Beru to jak to je, prostě to nepoužívám. Naši předkové měli možnosti jíst skromě a jak jim bylo, my v době všeho, nevíme samou rozežraností co;) A myslím si, že ořechy používají hlavně ti, kdo se chtějí vyřadit maso a to u vás úplně asi nehrozí;) Držím palce a myslím na vás <3 nové vnímání chutí určitě pocítíte, to potvrzuju;) Zdraví zdar<3

    OdpovědětVymazat